Deney-3: ASİTLE CİLALAMA UYGULAMASI

4 Eylül 2009 Cuma
Dikkat: Bu paragraf ilerisinde yazılanlar sağlığınızı ciddi şekilde etkileyebilir. Yaşamış olduğum tecrübelerden dolayı "dikkat" diyorum. Belki "eee seni niye etkilemedi?" diye sorabilirsiniz. Hem çok dikkatliydim hem de şanslı. Çünkü bir takım talihsizlikler de oldu. İleride sağlık sorunlarım olmayacağını kimse garanti edemez.
************* ÖNEMLİ *************
Bu deneyde kullanılan malzemeyi çocuklardan uzak tutup gözlük ve gaz maskesi kullanmalısınız!
************* ÖNEMLİ *************

Bu sabah ilk defa asit (HFL) kullanarak cam cilalama deneyi yaptım. Takip edenler bilecektir bu ilk asit deneyim değildi. Ancak bu sefer ki biraz uzun ve çok da tehlikliydi!

Aslında deneye dün başladım ve hatta akşam da sonlandırmayı düşünüyordum. Geceyi seçmemdeki sebep, serin olmasıydı ama karanlıktı da ve yorgundum. Bu yüzden ikinci kısmını sabaha bıraktım. Biraz da Başar Titiz için doldurduğum asitin kola şişesini eritmesi gibi bir talihsizlik nedeniyle ara verdim. Sonradan tıraş losyonu şişesi buldum da sorun çıkmadı. Çünkü şişenin plastik olması yetmiyor aynı zamanda içine önceden konulan şeyin asit ile tepkimeye girmemesi gerekiyor. Örneğin bir diş fırçası çok kötü bir seçimdir!

Aşağıda, 80 grit Silisyum Karbür (-bknz. SiC ve Yüzey İşleme) ile 4 saat kaba aşındırma yapılan iki cam (soldaki ayna) görünmektedir. Malumunuz 80 grit bir canavar! Bu canavar (max~220 mikron parça) cam yüzeyinde 10 mikronu aşan çukurlar yapabilmekte. Yüzey altı çatlakları (SSD) saymıyorum bile!


4 Saat 80 grit SiC Uygulama Sonrası

Ancak sadece 3 dk. asit uygulama sonucunda camın berraklaştığı açıkca görülmektedir. Arkadaki kurbaya benzeyen iş gözlüğü...:)


3 Dakika asit (HFL) Uygulama Sonrası

Aslında başlangçta 30 sn. ila 1 dk. arasında küçük uygulamalar yaptım. Ancak fazla aşınmadığını görünce hiç seyreltilmemiş asitle daha uzun süreler deneyebileceğimi gördüm. Ayrıca ayna üste (MOT) çalışınca aşındırmanın yavaş olduğunu 1-2 dk. arasında fark ettim. Çünkü alet daha hızlı aşınıyordu ve bende son bölümü (seance) TOT yapmaya karar verdim. Zaten hemen yukarıdaki resimde göreceğiniz gibi ayna alete göre biraz daha mattır. Tabi biraz da arkalarındaki matlaşmanın etkisi de var!

Dip Not: İşlem sonucu görülen fotoğrafta T1 ve T2 lekeleri ayna arkasında yapılan denemelerdir. Ayna yüzeyinde görülmemektedir. Ancak ayna yüzeyinde resimde görülmeyen iki tane (biri dağınık) bölgelenme ortaya çıktı. Bu biçimlendirme sırasında köşelerde meydana gelen aşınmayan kısımlardan oluşuyor olmalı.